Av Mircea Eliade. Takk til Ulva for dette bidraget! I løpet av initiasjonen må sjamanen lære det hemmelige språket som han skal benytte under seansene til å kommunisere med åndene og dyre-åndene.
Dette hemmelige språket lærer han enten av en læremester eller han lærer seg det selv, det vil si direkte fra «åndene». Begge disse metodene eksisterer side om side f.eks. hos eskimoene. Det er oppdaget et spesifikt hemmelig språk hos samene, hos ostjakene, tsjuktsjerne, jakutene og tunguserne. |
|
Sjamansonen anmeldt av Jørgen I Eriksson Sjamansonen kan betraktas som en lång och storslagen hyllning till shamantrumman och trumresandet, uppdelad i korta kapitel. Den här boken är som en god vän som man kan konsultera ofta och eftersom den är så laddad med innehåll ska man inte ta den i alltför stora tuggor. |
NY BOK: Sjamansonen er en bok om sjamanisme som en verdensarv, med samiske tradisjoner som utgangspunkt. Det er den første boken om samiske tradisjoner i et samtidsperspektiv, som en aktuell praksis. Her møtes lokalhistorie og åndelig kultur.
|
Det jeg underviser i er sjamanisme som en Verdensarv, med samiske tradisjoner som utgangspunkt. Sjamaens oppgave er å reise inn mellom verdenene for å finne kraft, skape healing og balanse og å nå ekstasen. Ekstasen gis til mennesker med rene hjerter. Visdommen tilhører Den Ene, den store Kraften med de mange navn.
Om man vil delta en en gruppe, melder man seg på til
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere JavaScript for å kunne se adressen
Gruppene
møtes to ganger årlig. Hvert møte har et hovedtema. Mellom samlingene har man en hjemmelekse. Neste gruppe starter opp 25 mai og avsluttes 29 mai. Gruppen holdes på Mesnabakken kurssenter ved Lillehammer. Et forløp inkluderer vanligvis 6 samlinger.
Sjamanteknikker fra mange stammer er i dag gjort tilgjengelig for
allmenheten. Siden jeg arbeider med Verdensarven, har jeg hentet
inspirasjon og kunnskaper fra mange hold. Min første erfaring med sjamanisme fikk jeg fra en samisk noaide. Seinere lærte jeg healingteknikkersom kom fra mapuche-indianere fra Chile. Den første systematiske
opplæring over tid fikk jeg gjennom "Core sjamanism" i California. Seinere har
jeg studert med indianere fra Nord- og Sør-Amerika og med hunasjamaner
fra Hawaii. Jeg kjenner sjamaner fra alle kontinenter. Jeg
arbeider med å spre kunnskaper om forskjellige tradisjoner.
|
Ordet tilhører manchu-tungus-språket i Sibir. Tungus-stammen kaller seg nå evenker. Stavelsen "sja" kommer fra verbet "å vite". Betegnelsen betyr altså "den som vet". Dette er blitt den internasjonale betegnelsen for mange spirituelle teknikker og metoder som finnes fra gammelt av blant forskjellige stammer og folkeslag, og på alle kontinenter. |
Av Knut Fuglesteg For å lage seg en tromme kan det være greit å begynne med skinnet. Det er flere type skinn som egner seg. Samene brukte gjerne skinn av reinkalv eller simle som ikke hadde hatt kalv. |
|
|
<< Start < Forrige 51 52 Neste > Siste >>
|
Side 51 av 52 |